امروز : 24 آذر 1397 - 08:23 |بسم الله الرحمن الرحیم"اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَفِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا"
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد: قرآن کریم کتابی متقن و استوار است
لینک ثابت       تعداد بازدید : 123 بار       تاریخ انتشار : 23 خرداد 1397 ساعت 08:23
سید احمد میرعمادی - کراپ‌شده

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اینکه قرآن کریم کتابی متقن و استوار است، گفت: بیش از ۵۰ نوع مَثل در قرآن برای هدایت انسان‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیه ۲۷ سوره «زمر» با عنوان «وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِی هَٰذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ» و آیه ۲۸ با عنوان «قُرْآنًا عَرَبِیًّا غَیْرَ ذِی عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ» اظهار داشت: معنای آیه ۲۷ این بوده که خداوند می فرماید ما برای مردم در قرآن از هر مثلی مانند مثال های واضح و روشن، تاریخی، توصیفی، مقایسه ای، سرگذشت گذشتگان، اسرار خلقت و آفرینش، پندها و موعظه ها، احکام، مسائل اخلاقی، تشریح قوانین و ... استفاده می کنیم.

هدف از ذکر مثال های متعدد در قرآن تذکر، تفکر و تعقل است

وی با بیان اینکه در قرآن بیش از ۵۰ نوع مَثل وجود دارد، تصریح کرد: خداوند از هر نوع مثلی که برای هدایت انسان ها لازم باشد در قرآن استفاده کرده است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که هدف از مثال زدن ها در قرآن چیست؟ گفت: هدف از مثال های قرآن سه چیز است، یکی تذکر، دیگری تفکر و سوم تعقل است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه قرآن برای تاثیر گذاری است و برای تاثیر گذاری سه مرحله لازم است، ادامه داد: مرحله اول یادآوری و تذکر است، مرحله دوم وادار کردن به اندیشه و فکر است، مرحله سوم پذیرش، عمل کردن و تعقل است.

وی با بیان اینکه در آیه ۲۸ این سوره برای کلمه «عَرَبِیًّا» دو معنا وجود دارد، اولی به معنای عبارت زیبا و شیوا و دوم به معنای لغت عربی است، گفت: در ادامه این آیه آمده است که این قرآن انحراف پیدا نمی کند.

قرآن از هر گونه انحراف به دور است

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در آیه ۲۸ سوره زمر کلمه «عِوَجٍ» به معنای گمراهی معنوی است، گفت: معنای آیه این بوده که قرآن از هر گونه انحراف و کجی دور است.

قرآن آنقدر محکم، استوار و متقن است که انحرافی در آن وجود ندارد

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه قرآن، کتابی است که قابل انحراف نیست، بیان داشت: قرآن قابلیت انحراف و کجی ندارد، قرآن آنقدر محکم، استوار و متقن است که انحرافی در آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه این مثال هایی که در قرآن آمده برای تقوا و ترس از خداوند است، گفت: در آیه ۲۹ سوره «زمر» با عنوان «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَجُلًا فِیهِ شُرَکَاءُ مُتَشَاکِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلًا ۚ الْحَمْدُ لِلَّهِ ۚ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَا یَعْلَمُونَ» یک مثال ذکر شده با این عنوان که شخصی یک ملک دارد که در آن چند شریک دارد، این شریک ها ناسازگار هستند و در نتیجه آن ملک معطل می ماند، همچنین کسی نیز بوده که خود به تنهایی یک زمین و یک ملک دارد که آن ملک آباد می شود، این مثال برای اثبات توحید است.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه مفسران می گویند این مثال معروف به برهان «تمانع» است، گفت: عالم هستی یک خدا دارد، اگر فرض کنیم چند خدا داشته باشد، چند صورت متصور می شود، یکی این بوده که هر کدام از این خدایان می خواهند اراده خود را اعمال کنند و نتیجه آن فساد و درگیری می شود.

جهان هستی یک مدیر و مدبر دارد

آیت الله میرعمادی بیان داشت: همچنین صورت دوم این بوده که این چند خدا فقط یک اراده داشته باشند و در حقیقت یک خدا بیشتر نیست، صورت سوم این بوده که این خدایان با همدیگر مانع اراده یکدیگر می شوند و در نهایت هیچ کدام اعمال اراده نکنند باز هم نتیجه آن عجز و ناتوانی است.

وی با بیان اینکه معنای برهان «تمانع» این بوده که دو خدا یکدیگر را منع می‌کنند، گفت: قرآن اثبات می کند که جهان هستی یک مدیر، مدبر و خالق دارد و وجود دو خالق منجر به فساد می شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه در ادامه آمده که خدا را شکر ما یک مطلب عمیق معارف اسلامی را با مثال برای شما روشن کردیم، گفت: بزرگترین مطلب عمیق اسلامی این بوده که اگر یک خدا را عبادت کنیم بهتر بوده تا چند خدا را عبادت کنیم، و این در حالیست که اکثر مردم به این امر نرسیده اند.