امروز : 24 آذر 1397 - 08:24 |بسم الله الرحمن الرحیم"اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَفِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا"
مفسرقرآن:ایمان، اخلاص و انفاق؛ عوامل رستگاری در قیامت/ این رستگاری جاودان است
لینک ثابت       تعداد بازدید : 461 بار       تاریخ انتشار : 21 خرداد 1396 ساعت 08:24

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‎فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد شامگاه جمعه، 19 خردادماه در برنامه تفسیر قرآن‌کریم با محوریت سوره مبارکه «حدید» در مسجد بعث خرم‌آباد، گفت: آیه 12 سوره حدید با این مضمون «يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» در رابطه با تجسم اعمال است.


وی با بیان این‌که بیش‌از هزار آیه قرآن در رابطه با معاد و مسائل مربوط به روز قیامت و بیان حقایق جهان آخرت است، افزود: با این وجود درباره جهان آخرت و قیامت ابهاماتی وجود دارد این‌که قیامت چگونه است، چگونه اولین و آخرین انسان‌ها یک‌جا جمع می‎شوند، محشر چگونه است، دادگاه عدل الهی چگونه است، بهشت و جهنم چگونه است، آیا نعمت‌های بهشتی هم‌چنان که در قرآن توصیف شده مانند نعمت‌های دنیوی است، وضعیت عذاب جهنمیان چگونه است و این‌که می‎گویند جهنمیان در آتش جهنم جاودان هستند منظور چیست که این‌ها نیاز به تفکر، تدبر و تعمق دارد.
این مفسر قرآن‌کریم ادامه داد: به‌دلیل این‌که عظمت قیامت بالاتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم و الفاظ دنیا از توصیف این حقایق قاصر است لذا ما بعضی از حقایق روز قیامت را درک نمی‎کنیم چراکه آنها مسائل معنوی هستند و با زبان مادی نمی‎شود آنها را توصیف کرد.
آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که عظمت مسائل جهان آخرت باعث شده زبان دنیوی از بیان آنها عاجز باشد لذا مجبوریم در قالب تشبیه و مقایسه این مباحث را بیان کنیم، اظهارکرد: نکته اول در آیه 12 سوره حدید این است که اگرچه مخاطب «يَوْمَ تَرَى» در این آیه پیامبراکرم(ص) است اما هرکسی که در قیامت شانیت دیدن داشته باشد مورد خطاب است.
وی اضافه کرد: نکته دوم در این آیه «الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ» است که نشانگر این است برای رسیدن به کمال و تقرب به خدا فرقی بین زن و مرد نیست و پاداش روز قیامت برای زن و مرد یکسان است، هم‌چنین «يَسْعَى» در این آیه از ریشه سعی به‌معنای رفتن با شتاب است و این آیه می‎گوید در روز قیامت مردان و زنانی را می‎بینی که با شتاب راه می‎روند.
نماینده ولی‎فقیه در لرستان ادامه داد: در ادامه این آیه به ویژگی این اجتماع پرداخته شده و آمده است: «نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِم» یعنی؛ «نورشان پيشاپيششان و به جانب راستشان دوان است» که بنا بر تفسیر این آیه در این اجتماع دو گروه حاضر می‎شوند گروه اول کسانی هستند که از آنها به‌عنوان «مقربان» یاد شده آنهایی که اعمال‌شان خالصانه باشد کمااینکه مقربان کسانی هستند که اخلاص‌شان تبدیل به نور می‎شود و در روز قیامت تجسم پیدا می‎کند.
وی با بیان این‌که گروه مقربان گروه نجات‌یافتگان هستند و این گروه حرکت‌شان به‌سمت کمالات است، افزود: در روایت داریم که «مؤمنان به‌سوی درجات بهشت که خدا برای آنها تدارک دیده است می‎شتابند تا جایی‌که نورشان به حد کمال برسد».
امام جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که دادن پرونده به دست راست نشانه نجات یافتن و دادن پرونده به دست چپ نشانه هلاکت است، ادامه داد: بخش بعدی این آیه به بشارت ملائکه ملائکه می‎پردازد که ملائکه به مقربان درگاه الهی بشارت می‎دهند که شما به آخرین مرحله کمال رسیده‌اید کمااینکه بشارت بهشت و ویژگی‎های بهشت بیانگر آن آرامشی است که افراد در بهشت دارند.
وی گفت: منظور از «الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» در این آیه نیز این است که شما به رستگاری بزرگ نائل شده‌اید.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که رستگاری قیامت واقعی و جاودان است، گفت: بعضی از آسایش‌ها و رستگاری‎ها موقت و وهم و خیال است اما رستگاری قیامت واقعی و جاودان است.
وی در رابطه با عوامل این رستگاری گفت: عامل رستگاری عظیم در قیامت براساس این آیات ایمان، اخلاص و انفاق است.